سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اقتصاد سبز
 

سته: گوناگون
نوشته شده توسط مهدی شمسی

ایران مادر این مقاله به بررسی تولید میوه در کشور و رتبه کشورمان در تولید این محصولات در جهان خواهیم پرداخت.

محصولات کیوی انار لیمو  خاویار آلبالو پسته!!! گیلاس انجیر و... مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

ایران پس از چین و ترکیه با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن خربزه در رتبه سوم تولید این محصول صیفی در جهان قرار گرفته اما دوازدهمین صادرکننده این محصول است.

92 درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است.

امارات متحده عربی، اسپانیا و چین، سه خریدار عمده زعفران ایران هستند.

ایران از نظر تولید 21 درصد خرمای جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم قرار دارد.در حال حاضر کشور مصر از ما جلوتر است و سالانه بالغ بر 2/1 میلیون تن خرما تولید می‌کند. طبق آمار جهانی کشور مصر 15 تن در هر هکتار، سودان هشت تن در هر هکتار، امارات هفت تن و ایران چهار تن در هر هکتار محصول خرما تولید می‌کنند.

هم‌اکنون از لحاظ میزان کشت خرما 21 درصد سطح زیرکشت خرما جهان در ایران است و از این نظر رتبه نخست را دارا هستیم.

بیش از 90 درصد خاویار دریایی جهان از ماهیان خاویاری دریای خزر که پنج گونه هستند، تامین می‌شود در این میان به علت عمق و شوری بیشتر در حوزه جنوبی دریای خزر (آب‌های ساحلی ایران) این منطقه از ماهیان خاویاری با کیفیت بالاتری نسبت به سایر مناطق خزر برخوردار است که برند لوکس جهانی خاویار در بازارهای جهانی را به نام ایران کرده است لذا خاویار اعتبار، ارزش و یک ثروت ملی بوده و صرفا یک کالای تجاری محسوب نمی‌شود.

سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن کیوی در جهان تولید می‌شود که ایتالیا با تولید سالانه 500 هزار تن اولین تولید‌کننده‌ و پس از آن نیوزیلند و شیلی به ترتیب دومین و سومین تولید‌کننده‌ این میوه بوده و ایران نیز با تولید سالانه 221 هزار تن چهارمین تولید کننده کیوی در جهان به شمار می‌رود.

سالانه حدود 10 میلیون تن آلو در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید حدود 147 هزار تن دهمین تولیدکننده این میوه هسته‌دار در جهان به شمار می‌رود.

سالانه حدود 500 هزار تن " به " در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید حدود 35 هزار تن چهارمین تولیدکننده این میوه محسوب می‌شود.

 میوه "به" با اقلیم کشورهای فرانسه، یونان، آرژانتین، ایران و نیوزیلند سازگار است و در ایران در نوار کوهستانی شمال غرب، شمال شرق و زاگرس به بار می‌نشیند.

شهرهای عمده تولیدکننده این محصول آستارا، لاهیجان، رودسر، رامسر و شهسوار است.

سالانه دو میلیون و 113 هزار تن بادام در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه حدود 200 هزار تن پنجمین تولیدکننده این محصول در دنیا به شمار می‌رود.

سطح باغات بادام آبی و دیم در کشور بیش از 200 هزار هکتار است که هشت درصد سطح زیر کشت بادام جهان را تشکیل می‌دهد طبق برنامه پنجم توسعه باید سطح زیر کشت بادام در کشور به 240 هزار هکتار برسد

آمریکا، اسپانیا، سوریه و ایتالیا به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان بادام جهان هستند و ایران پس از این کشورها در جایگاه پنجم تولید قرار دارد.

ایران با تولید سالانه بیش از دو میلیون تن خیار پس از چین و ترکیه در رتبه سوم تولید این محصول در جهان قرار دارد.

سالانه یک میلیون و 100 هزار تن فندق در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 31 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول در دنیا محسوب می‌شود.

کشور ترکیه با داشتن 71 درصد سطح زیر کشت فندق و تولید سالانه 500 هزار تن فندق اولین تولیدکننده این محصول بوده و پس از آن کشورهای ایتالیا، آمریکا، اسپانیا و آذربایجان به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان فندق در جهان هستند.

ایران با داشتن حدود 150 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید پنج میلیون و 800 هزار تن گوجه‌فرنگی در سال هفتمین تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

 کشور هند با تولید سالانه 130 میلیون تن گوجه‌فرنگی اولین تولید‌کننده‌ و کشور چین با تولید بیش از 32.5 میلیون تن دومین تولیدکننده این محصول در جهان هستند.

پس از آن آمریکا، ترکیه، ایتالیا، برزیل، ایران، اسپانیا، مکزیک و روسیه تولیدکنندگان بزرگ گوجه‌فرنگی در جهان محسوب می‌شوند و اسپانیا، ایتالیا و یونان نیز بزرگترین صادرکنندگان گوجه‌فرنگی فرآوری شده هستند.

سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار تن آلبالو در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 107 هزار تن از این میوه پنجمین تولیدکننده آلبالو در جهان به شمار می‌رود.

 ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهای تولیدکننده آلبالو هستند و بیش از 200 هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند. بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالانه آن به بیش از 150 هزار تن می‌رسد.

سالانه حدود 18 میلیون تن گیلاس در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید سالانه 200 هزار تن سومین تولیدکننده این میوه دانه‌دار در جهان به شمار می‌رود.

 در حال حاضر ترکیه اولین تولید‌کننده‌ گیلاس و آمریکا دومین تولیدکننده این میوه در جهان بوده و پس از آن ایتالیا و اسپانیا در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

سالانه یک میلیون و 200 هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 58 هزار تن پنجمین تولید‌کننده‌ این محصول به‌شمار می‌رود که سال گذشته این محصول ارگانیک به ارزش 17 میلیون دلار صادر شد.

اگرچه کشورهایی چون ترکیه، مصر، اسپانیا و پرتغال سطح زیر کشت و تولید قابل توجهی دارند اما انجیر خشک ایران به ویژه استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد بوده و در سطح جهانی بی‌نظیر است.

سالانه حدود 14 میلیون تن لیموترش در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید 700 هزار تن ششمین تولیدکننده این محصول به شمار می‌رود.

 هند اولین تولیدکننده لیموترش و مکزیک دومین تولید‌کننده‌ این محصول در جهان است.

جمهوری اسلامی ایران با 80 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه 750 هزار تن انار، حدود نیمی از سطح زیر کشت و تولید دنیا را در اختیار دارد و جایگاه نخست را در بین سایر کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است.

از کشورهای هندوستان، آمریکا، اسپانیا، ترکیه و اخیراً نیز کشور چین به عنوان رقبای اصلی کشورمان میتوان  یاد کرد .

و اما پسته ...

از نظر تولید در مکان دوم بعد از آمریکا و از نظر صادرات در مکان اول دنیا قرار دارد.

کشورمان با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان تولیدکننده و صادرکننده بسیار متنوع انواع و اقسام سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، انواع کلم، انواع فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و سبزیجات است.


[ شنبه 92/7/6 ] [ 2:39 عصر ] [ سجاد بلورزاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 24312